Vídáme to nejen ve filmech. Jedno auto nabourá druhé, zařadí zpátečku, vycouvá, znovu šlápne na plyn a zmizí v zatáčce. Pokud viník takto bezohledně ujede od nehody ve skutečném životě, budete mít co dočinění s poměrně komplikovanou situací. Jak z ní vybruslit co možná nejlépe? A jaká budou práva a povinnosti vás jako poškozeného?

Viník neznámý

Policejní statistiky dlouhodobě uvádějí, že k ujetí od nehody dochází ve více než 15 % případů. Nemusí se přitom zdaleka jednat o žádnou divokou bouračku. Většinou jde spíše o situaci zcela opačnou. Například zjistíte, že vám někdo naboural auto stojící na parkovišti. Pokud nebyl viník svědomitý a nenechal vám za stěračem lísteček s kontaktem, pak se jeho totožnosti dopátráte jen obtížně.

Někdy mohou pomoci kamerové záznamy. K těm se ovšem zpravidla nedostanete sami. Pro jejich získání bývá nezbytné přivolat k nehodě policii, která se pokusí viníka dohledat třeba na záznamech z veřejných kamer.

V každém případě ale vše řádně sami zdokumentujte a nafoťte. Policii také můžete podat popis viníkova vozu, pokud jste jej viděli či alespoň zahlédli. Ovšem ani když si stihnete zapsat viníkovu registrační značku, nemusí být pro policii snadné jej dopadnout.

Když ale uspěje, může to viníka přijít draho. Kromě náhrady škody mu hrozí také pokuta, sedm trestných bodů a pokud by při nehodě, od které ujel, došlo ke zranění či úmrtí, může být navíc obviněn z trestného činu neposkytnutí pomoci.

Když povinné ručení na auto nepomůže

Nepodaří-li se vám ani policii totožnost viníka zjistit, nebude ani možné uhradit případnou škodu z jeho povinného ručení, které v obvyklých případech kryje škody způsobené na vozidlech jiných řidičů. Vystačit si proto budete muset pouze s vlastním havarijním pojištěním.

S ohledem na to, že k těmto větším či menším „anonymním“ karambolům dochází poměrně často, vyplatí se popřemýšlet nad tím, jakou variantu havarijního pojištění zvolit. Ne každé poškození vozu neznámým pachatelem totiž musí být nutně klasifikováno jako dopravní nehoda.

Pokud policie vyhodnotí, že k poškození vozidla nedošlo následkem nehody, ale že bylo způsobeno vandalismem, nemusí být vaše havarijní pojištění na tuto situaci připraveno.

Nicméně například pojišťovna Kooperativa zahrnuje riziko vandalismu již v základní nabídce pojistných rizik u každého svého havarijního pojištění.

Jedeme v tom spolu

Nezapomeňte ani na to, že havarijní pojištění bývá sjednáváno s jistou mírou spoluúčasti, obvykle se jedná např. o 5 % či 10 % z celkové škody s tím, že je určena minimální částka, kterou zaplatíte vždy. Čím nižší spoluúčast, tím bývá pojištění zpravidla dražší. S nižší spoluúčastí ale zase nebudete překvapeni nečekanými výdaji za drobnější opravy, které byste museli hradit z havarijního pojištění třeba právě proto, že viník od nehody ujel. Pojišťovna Kooperativa vám nabízí možnost spoluúčasti 5 000 Kč, a to při jakkoliv velké škodě. Pro všechny řidiče by však mělo platit jedno: s dobře pojištěným vozidlem se od žádné nehody neujíždí. A zdaleka nejen proto, že to je proti dopravním předpisům!